خودروهای برقی

خودروهای برقی، کاربرد و انواع آن

خودرو برقی چیست؟

وسایل نقلیه تمام الکتریکی که به آنها خودروهای الکتریکی با باتری (BEV) نیز گفته می‌شود، به جای موتور احتراق داخلی، دارای موتور الکتریکی هستند. خودرو های برقی، کاربرد و انواع آن از تمام لحاظ چه زیست محیطی چه اقتصادی مانند کاهش آلودگی هوای شهرها، صرفه جویی در هزینه، کاهش صدا و افزایش راندمان مزایا دارند.

نحوه کارکرد خودرو های برقی

برای آشنایی با نحوه کارکرد خودرو‌های برقی باید گفت این وسیله نقلیه از یک بسته باتری کششی بزرگ برای تغذیه موتور الکتریکی استفاده می ‌کند و باید به پریز دیواری یا تجهیزات شارژ متصل شود که به آن تجهیزات تامین خودرو الکتریکی (EVSE) نیز گفته می ‌شود. از آنجایی که خودرو با برق کار می‌کند، هیچ اگزوزی از لوله اگزوز منتشر نمی‌کند و حاوی اجزای معمولی سوخت مایع مانند پمپ بنزین، خط سوخت یا مخزن سوخت نیست. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بیمه بدنه هیوندای کرتا کلیک کنید.

خودرو برقی در ایران

تاریخچه خودروهای برقی در ایران از سال ۱۳۸۱ خورشیدی شروع شد اگرچه از سال ۱۳۸۱ تاکنون مدل‌های متنوعی از خودروهای برقی، هیبرید و پلاگین هیبرید با برندهای خارجی در دسترس خریداران داخلی قرار گرفته است و در دور جدید واردات هم، تعدادی خودرو برقی چینی وارد شده است، اما هنوز خودروهای برقی ساخت ایران به تولید انبوه نرسیده‌اند.

اولین خودرو برقی ایرانی با نام آریانا در سال ۱۳۸۱ معرفی شد. در دهه ۹۰، طراحی و تولید نمونه‌های اولیه خودروهای برقی گسترش یافت.

آزادسازی واردات خودرو باعث شده است تا خودرو های برقی، کاربرد و انواع آن نیز امکان ورود به کشور را داشته باشند. ایران خودرو، سایپا، بهمن، کرمان موتور، مدیران خودرو، آرین پارس موتور، فردا موتورز، نبکا، نادین خودرو، مکث موتور و آریا دیزل، شرکت‌هایی هستند که به معرفی و رونمایی از محصولات برقی برای فروش به مشتریان ایرانی پرداخته‌اند.

در سال ۱۴۰۰، تارا EV در دو تیپ توسط ایران خودرو معرفی شد و در نمایشگاه تحول صنعت خودرو ۱۴۰۲، نوبت به معرفی نسخه برقی رسید. البته این اتفاق زمانی رخ داد که هنوز مدل بنزینی وارد بازار نشده بود.

سایپا در سال ۱۳۹۶ ساینا برقی را معرفی کرد و در اولین نمایشگاه تحول صنعت خودرو، این خودرو را به نمایش گذاشت. کرمان موتور در نمایشگاه تحول ۱۴۰۱، نسخه برقی جک J4 را معرفی کرد که از همان ظاهر مدل بنزینی J4 استفاده می‌کند. خودرو های برقی، کاربرد و انواع آن تفاوت هایی با یکدیگر دارند که آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کنند.

مدیران خودرو نیز با ام وی ام آریزو ۵ برقی، فونیکس تیگو ۷ پرو e پلاس و فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس، وارد بازار خودروهای برقی در ایران شد.

هرچند واردات خودرو های برقی، کاربرد و انواع آن ممکن است، اما بزرگترین مانع در راه استفاده گسترده و عمومی از این خودروها، نبود زیرساخت‌های لازم است. 

انواع ماشین برقی

خودرو های برقی، کاربرد و انواع آن چهار نوع هستند که در ادامه انواع ماشین های برقی را توضیح می‌دهیم.

  • وسیله نقلیه الکتریکی با باتری (BEV): کاملاً با برق کار می‌کند. اینها در مقایسه با هیبریدهای هیبریدی و پلاگین کارآمدتر هستند.
  • خودروی الکتریکی هیبریدی (HEV): این وسیله نقلیه هم از موتور احتراق داخلی (معمولاً بنزینی) و هم از پیشرانه موتور با باتری استفاده می‌کند. موتور بنزینی هم برای رانندگی و هم برای شارژ وقتی باتری خالی است استفاده می‌شود. این خودروها به اندازه خودروهای هیبریدی تمام الکتریکی یا پلاگین کارآمد نیستند.
  • خودروی برقی هیبریدی پلاگین (PHEV): هم از موتور احتراق داخلی و هم از باتری شارژ شده از یک سوکت خارجی استفاده می‌کند (آنها دوشاخه دارند). این بدان معناست که باتری خودرو را می‌توان با برق شارژ کرد تا موتور. PHEV ها کارآمد تر از HEV ها هستند اما کارایی کمتری نسبت به BEV ها دارند.
  • خودروی الکتریکی سلول سوختی (FCEV): انرژی الکتریکی از انرژی شیمیایی تولید می‌شود. به عنوان مثال، یک FCEV هیدروژنی.

مزایای استفاده از خودرو برقی 

حمل و نقل یک نیاز اساسی زندگی مدرن است، اما موتور احتراقی سنتی به سرعت در حال منسوخ شدن است. خودروهای بنزینی یا دیزلی بسیار آلاینده هستند و به سرعت با خودروهای تمام برقی جایگزین می‌شوند. وسایل نقلیه تمام الکتریکی (EV) آلایندگی لوله اگزوز صفر دارند و برای محیط زیست بسیار بهتر هستند. جهت کسب اطاعات بیشتر در مورد نمایندگی جیلی آزکارا کلیک کنید.

در زیر مزایای استفاده از خودرو های برقی، کاربرد و انواع آن آورده شده است:

  1. هزینه های جاری کمتر

هزینه در حال اجرا یک وسیله نقلیه الکتریکی بسیار کمتر از یک خودروی مشابه بنزینی یا دیزلی است. استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر می‌تواند استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی را دوستدار محیط زیست کند. اگر شارژ با کمک منابع انرژی تجدیدپذیر نصب شده در خانه مانند پنل های خورشیدی انجام شود، هزینه برق می‌ تواند بیشتر کاهش یابد.

  1. هزینه نگهداری کم

وسایل نقلیه الکتریکی هزینه تعمیر و نگهداری بسیار پایینی دارند زیرا قطعات متحرک زیادی به اندازه یک خودروی احتراق داخلی ندارند. خدمات مورد نیاز برای خودروهای الکتریکی کمتر از خودروهای بنزینی یا دیزلی معمولی است. بنابراین، هزینه سالانه راه اندازی یک وسیله نقلیه الکتریکی به طور قابل توجهی پایین است.

  1. انتشار گازهای خروجی صفر

رانندگی با یک وسیله نقلیه الکتریکی می‌تواند به شما کمک کند ردپای کربن خود را کاهش دهید زیرا آلاینده های خروجی از اگزوز صفر نخواهد بود. شما می‌توانید با انتخاب گزینه های انرژی تجدیدپذیر برای برق خانگی، اثرات زیست محیطی شارژ وسیله نقلیه خود را بیشتر کاهش دهید.

  1. بدون آلودگی صوتی

خودروهای الکتریکی قابلیت عملکرد بی صدا را دارند زیرا هیچ موتوری در زیر کاپوت آن وجود ندارد. بدون موتور یعنی بدون صدا. موتور الکتریکی آنقدر بی صدا کار می‌کند که برای بررسی روشن بودن آن باید به صفحه ابزار خود نگاه کنید. وسایل نقلیه الکتریکی به قدری بی صدا هستند که سازندگان مجبورند صداهای نادرست را اضافه کنند تا آنها را برای عابران پیاده ایمن کنند.

میزان مصرف خودرو های برقی 

خودرو های برقی، کاربرد و انواع آن در هر کیلومتر چند کیلووات ساعت مصرف می‌کند و میزان مصرف خودرو‌های برقی چقدر است؟

به گفته فوربس، کیلووات (کیلووات) و کیلووات ساعت (کیلووات ساعت) واحدهای استاندارد شده برای E.V هستند. الکتریسیته، با اشاره به استفاده آنها از انرژی (کیلووات ساعت) و توان – نرخ تحویل انرژی در واحد زمان (کیلووات).

متوسط ​​ماشین الکتریکی کیلووات ساعت در هر 100 مایل کیلووات ساعت/100 مایل- 34.6 است. این 0.346 کیلووات ساعت در هر مایل کار می‌کند. به عبارت دیگر، به طور متوسط، خودروهای برقی برای پیمودن 100 مایل 34.6 کیلووات ساعت (یا 160 کیلومتر به عنوان 1.6 کیلومتر تا یک مایل) و 0.346 کیلووات ساعت برای پیمودن 1 مایل یا 1.6 کیلومتر مصرف می‌کنند.

چندین عامل محدوده یک E.V را تعیین می‌کند. اینها شامل ظرفیت باتری لیتیوم یون، باد، دما، سبک رانندگی، استفاده از تهویه مطبوع، وضعیت و فشار لاستیک، بار و توپوگرافی و شرایط جاده است.

ساختار خودروی برقی 

ساختار خودروی برقی به شکل زیر است:

  • باتری (کمکی تمام الکتریکی): در یک وسیله نقلیه الکتریکی، باتری کمکی برق را برای تامین برق لوازم جانبی خودرو تامین می‌کند.
  • پورت شارژ: درگاه شارژ به وسیله نقلیه اجازه می‌دهد تا به منبع تغذیه خارجی متصل شود تا بسته باتری کششی را شارژ کند.
  • مبدل DC/DC: این دستگاه برق DC ولتاژ بالاتر را از بسته باتری کششی به برق DC با ولتاژ پایین مورد نیاز برای راه اندازی لوازم جانبی خودرو و شارژ مجدد باتری کمکی تبدیل می‌کند.
  • موتور کششی الکتریکی: این موتور با استفاده از نیروی پک باتری کششی، چرخ های خودرو را به حرکت در می‌آورد. 
  • شارژر داخلی: الکتریسیته AC ورودی که از طریق درگاه شارژ تامین می‌شود را می‌گیرد و برای شارژ باتری کششی به برق DC تبدیل می‌کند. همچنین با تجهیزات شارژ ارتباط برقرار می‌کند و ویژگی های باتری مانند ولتاژ، جریان، دما و وضعیت شارژ را در حین شارژ کردن بسته نظارت می‌کند.
  • کنترل کننده الکترونیک قدرت: این واحد جریان انرژی الکتریکی تحویل شده توسط باتری کششی را مدیریت می‌کند و سرعت موتور کشش الکتریکی و گشتاور تولیدی آن را کنترل می‌کند.
  • سیستم حرارتی (خنک کننده): این سیستم محدوده دمای عملیاتی مناسب موتور، موتور الکتریکی، الکترونیک قدرت و سایر اجزا را حفظ می‌کند.
  • بسته باتری کششی: برق را برای استفاده توسط موتور کشش الکتریکی ذخیره می‌کند.
  • گیربکس (برقی): گیربکس نیروی مکانیکی را از موتور کشش الکتریکی برای به حرکت درآوردن چرخ ها منتقل می‌کند.

تاریخچه خودروی برقی

تاریخچه خودروی برقی به در قرن نوزدهمبرمی گردد، چندین مخترع در کشورهای متفاوتی مانند مجارستان، هلند و آمریکا، ایده خودروی برقی را پیشنهاد دادند. خودروی برقی در قرن نوزدهم به وجود آمد و حتی در ابتدا محبوبیت بیشتری نسبت به خودروهای درون‌سوز داشت. با پیشرفت تکنولوژی موتورهای درون‌سوز و کاهش قیمت سوخت، خودرو های برقی، کاربرد و انواع آن، از بازار کنار گذاشته شدند و به تدریج فراموش شدند.

آن زمان حتی چند مدل از این خودروهای الکتریکی نیز ساخته شد. اولین خودروی برقی جهان را می‌توان در سال ۱۸۲۸ میلادی شناسایی کرد که توسط آنیوس ایستوان یدلیک، مخترع و مهندس مجارستانی ساخته شد. این خودرو توانست با سرعت ۴ کیلومتر بر ساعت حرکت کند.اولین خودروی برقی در مقیاس تجاری، در سال ۱۸۹۰ میلادی توسط یک شیمیدان اسکاتلندی‌تبار ساکن آمریکا به نام ویلیام موریسون، ساخته شد. . آقای موریسون به خاطر تحصیل در رشته شیمی، بیشتر به فناوری باتری علاقه داشت تا صنعت حمل و نقل، بنابراین وی راه متفاوتی را طی کرد. این خودروی ۴ اسب بخاری توانست ۶ نفر را حمل کند و با سرعت ۲۳ کیلومتر بر ساعت حرکت کندالبته، دستاوردهای او در زمینه خودرو های برقی، کاربرد و انواع آن، الهام‌ بخش سایر پژوهشگران و دانشمندان بود و آنها چند ماشین الکتریکی دیگر را توسعه دادند.