تاریخچه بیمه اتومبیل در جهان

تاریخچه بیمه اتومبیل در جهان و ایران

تاریخچه بیمه اتومبیل در جهان

تاریخچه بیمه اتومبیل در جهان و ایران به اوایل قرن 18 برمی گردد. شرکت بیمه لویدز کار خود را در قرن 18 در لندن آغاز کرد. این شرکت در زمینه بیمه سفر‌های دریایی فعالیت می‌کرد به دلیل اینکه در آن دوران حمل و نقل های طولانی در دریا صورت می‌گرفت. پس از جنگ جهانی اول استفاده از خودرو و ماشین در بین مردم گسترش پیدا کرد. اما در کنار تمام مزایایی که خودرو برای مردم داشت، مانند جا به جایی مسافر و کالا خسارت زیادی هم در پی داشت. در هیچ کشوری، بیمۀ خودرو به صورت اجباری در نیامده بود و همین موجب می‌شد رانندگان ، اغلب هزینه‌های بسیار گزافی در تصادفات بپردازند.

خسارت هایی که خودرو وارد می‌کرد از دیگر وسایل بقلیه بیشتر بود اما در هیچ کشوری بیمه خودرو به اجبار وجود نداشت. اولین بیمه خودرو، در سال ۱۸۹۸ و پنج سال بعد از ساخت اولین خودروی گازوئیلی در آمریکا صادر شد.

تاریخ بیمه در ایران

اگر بخواهیم بیشتر به تاریخچه بیمه اتومبیل در جهان و ایران بپردازیم، می‌توانیم از سال 1270 که امتیاز تامین بیمه کل کشور را به یک شخص روس واگذار کردیم، شروع کنیم. باید بدانید اولین بار در سال 1314 شرکت بیمه ایران به عنوان اولین شرکت بیمه در ایران تاسیس شد. پس از تاسیس شرکت اولین قانون بیمه در ایران در سال 1316 به تصویب رسید. اولین شرکت خصوصی بیمه با نام بیمه شرق در سال 1329 تاسیس شد. بیمه مرکزی ایران برای حمایت از حقوق بیمه گزاران و همچنین شرکت‌های بیمه در سال 1350 تاسیس شد. می‌توان گفت از سال 1396 سامانه استعلام، مقایسه و خرید آنلاین بیمه دات کام راه اندازی شده است.
مطالعه بیشتر: بیمه بدنه هیوندای اکسنت

ورود بیمه خودرو به ایران و سرآغاز تاریخچه بیمه اتومبیل

می توان گفت از دیرباز از خودرو به عنوان یک کالای لوکس یاد می‌شد. دارندگان خودرو به دلیل هزینه‌های بالا، خطر سرقت و موارد دیگر به سمت بیمه حوادث اتومبیل مانند بیمه بدنه رفتند. می‌توانیم از این موضوع به عنوان نقطع شروع تاریخچه بیمه اتومبیل در جهان و ایران یاد کنیم. همچنین تقاضا زیادی که برای بیمه بدنه وجود داشت و همچنان دارد بازار آن را جذاب کرد.

پس از گذشت زمان با گسترش رانندگی و زیاد شدن تعداد خودرو ها در سطح شهر خطرات احتمالی هم افزایش پیدا کردند. پس خطر برای عابران پیاده و سرنشینان خودرو افزایش یافت. در این زمان بیمه شخص ثالث برای پاسخ به تصادفات و خطرات جانی و جرایم سنگین به فهرست بیمه اضافه شد.

بیمه شخص ثالث

باید بدانید بیمه شخص ثالث همانطور که از نامش پیداست خساراتی را که ناشی از تصادفات رانندگی است برای شخص ثالث پوشش می‌دهد. در محاسبه ای که برای بیمه شخص ثالث وجود دارد راننده وسیله نقلیه یا بیمه گزار شخص اول، شرکت بیمه یا بیمه گر به عنوان شخص دوم و افرادی که در تصادف رانندگی زیان دیدند به عنوان شخص ثالث در نظر می‌گیرند.

با بررسی تاریخچه بیمه اتومبیل در جهان و ایران باید گفت امروزه در بسیاری از کشورهای جهان، استفاده از بیمه ثالث اجباری است. البته در برخی از کشورها نیز هنوز استفاده از این نوع بیمه اختیاری است مانند کشور نیوزلند که البته ۹۶% رانندگان از این بیمه به منظور کاهش خسارت در حوادث رانندگی استفاده می‌کنند و تنها ۴% از افراد از این بیمه استفاده نمی‌کنند.
بیشتر بخوانید: شرایط فروش فردا T5

اجباری شدن بیمه خودرو 

بر اساس قوانین بیمه اجباری خودرو عدم داشتن بیمه شخص ثالث و یا حتی تاخیر در تمدید بیمه شخص ثالث، می‌تواند منجر به جریمه و نمره منفی برای راننده شود. بیمه شخص ثالث خسارت وارده به اشخاص حقیقی و حقوقی را پوشش می‌دهد اما با این تفاوت که راننده مقصر از این قاعده مستثنی است. این بیمه باید برای تمام کسانی که دارای وسیله نقلیه موتوری، زمینی و ریلی هستند، اعمال شود.

تاریخچه بیمه اتومبیل در جهان و ایران

تصویب اولین قانون بیمه در ایران

با توجه به تاریخچه بیمه اتومبیل در جهان و ایران می توان گفت اولین قانون بیمه در ایران در سال 1316 یعنی دو سال پس از ایجاد اولین شرکت بیمه توسط مجلس شورای ملی تصویب شد. اولین قانون که شامل 36 ماده است همچنان در حال اجرا و معتبر است.

تاسیس بیمه مرکزی ایران

بر اساس قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سال 1350 به عنوان یک شرکت سهامی پا به عرصه گذاشت. این قانون با هدف تنظیم، گسترش و هدایت بیمه در ایران و حمایت از بیمه گذاران، بیمه شدگان و دارندگان حقوق آن‌ها و همچنین اعمال نظارت دولتی بر فعالیت بیمه ای، بیمه مرکزی را تاسیس کرد.

تاریخچه بیمه اتومبیل در جهان و ایران نقش بسیار مهمی در توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور ایفا کرده است. بیمه اتومبیل نه تنها باعث افزایش امنیت مالی و روانی صاحبان خودروها شده، بلکه با ایجاد زیرساخت‌های لازم برای جبران خسارات و حمایت از افراد آسیب‌دیده در حوادث، به بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی جامعه نیز کمک کرده است.